Wednesday, June 2, 2010

RACAU SANG PENJAJAH II

DI MANA-MANA saja, kalau sudah dinamakan penjajah, tentu kelibat mereka dibenci. Jarang kedengaran penjajah yang baik hati. Kalau ada pun penjajah yang baik, mungkin itu satu kes yang asing dan pelik.

Nama penjajah itu sendiri membawa konotasi negatif. Alangkah malangnya nasib kita kalau terpaksa berhadapan dengan manusia yang ada sifat 'penjajah.' Bukan kerana mereka ada kuasa tetapi sebab mereka rasa mereka berkuasa walaupun kadangkala pangkat mereka tidak tinggi mana pun.

Dalam kehidupan saya yang meningkat senja, saya terpaksa berhadapan dengan ramai 'penjajah'. Yang peliknya, kesemua penjajah itu berbangsa Melayu dan mempunyai sifat yang tidak baik. Kalaulah mereka ini tahu hukuman yang menanti mereka, tentu mereka berfikir 10 kali sebelum menindas, menyimpan hasad dan menjajah.

Setiapkali saya 'dijajah', saya redha dan sebagai manusia biasa, saya tetap berdoa di dalam hati agar mereka-mereka ini diberikan hidayah atau petunjuk jalan pulang. Lebih sadis bila penjajah bersikap baling batu sembunyi tangan atau munafik. Dalam berjanji, mulut mereka begitu manis sekali hinggakan bila pisau terhunus di depan mata, mereka masih mampu tersenyum.

Sakitnya bila terpaksa berhadapan dengan seorang ketua yang dayus dan rakus. Jiwa halobanya tidak pernah puas dengan jawatan yang ada hinggakan setiap saat takut akan bayang-bayang sendiri. Tuhan anugerahkan akal dan bakat tidak sama pada semua. Kalaulah ada insan lain yang lebih berbakat, lebih paras rupanya dan lebih disayangi oleh semua, kenapa itu yang dicemburukan?

Rezeki masing-masing luas terbentang. Ceruk mana sekalipun seandai kita masih bernafas, insya Allah, bahagian kita tetap ada. Walaupun si penjajah menutup periuk nasi dengan fitnah dan onar, kita masih boleh mencari sesuap nasi dan lambat laun akan terbukti semua kebathilan.

Saya hairan kenapa ramai orang kita yang suka hidup bermuka-muka, mengadu domba, tidak ada maruah diri dan sanggup mengambil jalan pintas atas kudrat dan usaha orang lain. Seandai kita berbakat dan tahu harga diri, buktikan kemampuan, jangan dicanang kehebatan diri tetapi sebenarnya hanya tin kosong yang hampir berkarat.

Kilau permata dan intan yang kurang bernilai tidak mungkin sama. Saya paling takut bia sang penjajah menyanyi meracau-racau. Kesannya bukan saja pada diri tapi pada orang sekeliling. Racauan orang yang gila kuasa bukan sedikit timpal balasnya. Bayangkan saja cerita 'Emperor & His New Clothes' yang akhirnya terbogel seorang diri di tengah jalan kerana rakus ingin menunjukkan 'baju barunya' kerana dia berkuasa.

Walaupun kini saya terselamat dari bahang penjajah, episod itu banyak membuat saya sebak. Dan setiap kali, hati tersedik mengenangkan bagaimana saya dianiaya dan dijajah sebegitu rupa hingga tidak sempat membawa 'bekalan' untuk keluar dari rumah sendiri, saya pujuk hati ini dengan menggambarkan maharaja gila seperti dalam cerita 'Emperor & His New Clothes' dan saya tersenyum sendiri...

Cerita-cerita Racau Sang Penjajah tidak mungkin menemui titik nokhtah selagi hati masih rakus untuk berkuasa. Saya tinggalkan episod ini dengan tenang kerana Allah jua yang layak menghukum. Bagi saya, kehebatan Sang Penjajah sehebat Emperor yang berbogel itu!

No comments:

Post a Comment