Tuesday, June 8, 2010

BILA SI LUNCAI MAIN PONDOK-PONDOK

MASA kecil dulu, saya suka sangat main pondok-pondok. Kalau dapat kain selimut atau gebar yang lebar bertambah tinggi lagi imaginasi saya untuk membuat pondok. Selalunya saya hanya bina pondok atau mahligai di dalam kamar kecil saya. Saya ikat bucu kain gebar di tingkap bilik dan selit dua lagi bucu di penjuru almari.

Saya cukup bangga dengan pondok saya. Gebar pula warna putih dan kadangkala warna belang. Entah kenapa, saya tidak pernah bertanya kenapa gebar kami warna putih. Waktu kanak-kanak, apa saja yang tersedia adalah satu rahmat. Kami hanya menerima pemberian mak dan ayah tanpa banyak bertanya. Tidak seperti budak-budak sekarang, banyak pilihan dan kerenah.

Bila pondok sudah siap, adik-adik dan abang sulung akan tumpang tidur sambil mendengar cerita hantu....

Dan tukang ceritanya tentulah saya kerana saya paling suka mereka-reka cerita hantu yang didengar dari kawan-kawan di kelas mengaji. Cerita hantu tetek dan pocong paling diminati kerana ia lucu, seram dan tidak jemu didengar.

Setelah dewasa, saya terkilan kerana tidak dapat memberi pengalaman 'main pondok-pondok' itu kepada anak-anak saya. Mungkin juga mereka kini banyak permainan tidak seperti saya.

Dulu, saya hanya melihat sambil berlalu bila terlihat permainan seperti Monopoly, Scrabbles dan banyak lagi permainan indoor di gedung besar. Seingat saya, hanya satu papan dam dan 'Snake & Ladder' sahaja ada di dalam rumah. Ketika usia meningkat menengah, saya dikenalkan dengan permainan chess. Itu pun secara kebetulan kerana permainan itu diberi oleh teman ibu.

Waktu kanak-kanak saya sedih dalam keindahan kerana kemampuan yang tidak seberapa. Hanya buku-buku 'Enid Blyton' menemani kami adik-beradik. Dan setelah habis buku dibaca, ibu akan bertanya jalan cerita. Kalau puas hati, baru dibelikan yang baru. Setiap buku yang dibeli ibu, wajib dijaga dengan cermat hinggakan nama kami pun tidak dibenarkan ditulis di atas buku. Begitu keras sekali hukuman yang ditetapkan.

Bila sudah dewasa, saya melihat 'main pondok-pondok' dari sudut berbeza. Bagi saya ia satu metafora apabila saya membayangkan kegagalan nakhoda/pemimpin atau pemerintah mengemudi sesuatu persatuan, bahagian atau negara.

Nakhoda ini mungkin tidak sedar betapa teruknya emosi anak-anak kapal yang akan tenggelam kerana kegagalan mereka mengemudi. Menjadi nakhoda bukan setakat 'main pondok-pondok' kerana tanggung jawabnya besar, perlu amanah dan tidak boleh syok sendiri.

'Main pondok-pondok' satu escapism bagi saya. Tak tahulah samada pemimpin-pemimpin ini memegang jawatan sekadar satu 'escapism' juga. Maklumlah, bukan sedikit yang lupa diri bila menyandang jawatan berpengaruh. Ramai yang hanyut, bersikap seperti kaduk naik junjung dan zalim kepada orang-orang bawah.

Tapi bila pemimpin berlagak macam si luncai dan 'main pondok-pondok' pula, bertambah kacau lah. Saya hilang kata-kata untuk membayangkan kemungkinan yang akan berlaku. Hendak biarkan si luncai begitu saja, kesian pula. Tapi rasanya elok dibiarkan saja kerana bila si luncai jatuh dari pondok, yang sakit bukan badan saya.....

No comments:

Post a Comment