Thursday, June 3, 2010

DAN KU TITIPKAN ANAKKU - ARIF, WAWA, ZEERA, ZANA & AIN

ANGGAPLAH warkah ini sebagai amanat seorang ibu. Terlalu sukar untuk seorang ibu mengucapkan selamat tinggal bila disapa pergi. Perpisahan itu amat sakit bagi seorang ibu seperti ibumu ini.

Hendak menyuap sesuap nasi sekalipun terbayang setiap wajah anak-anak. Di mana jua anak-anak ibu berada, salam sayang dan rindu dari kejauhan ini!

"Sudah makankah anak-anakku? Apalah agaknya yang dilakukan kini? Kalau ada yang menyakiti, katakan ibumu akan tetap membela...dan suara ibumu terputus di sini.

Macam-macam kerisauan yang singgah di kepala bila berjauhan dengan anak-anak tercinta. Kalau sudah dianggap anak, naluri ibu ini akan selalu berbisik rindu. Ingin dijengah takut menganggu. Hendak merisik khabar, takut nanti dianggap hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong.

Dan ibu biarkan saja kerinduan itu menjadi teman di hujung usia ini bersama seribu memori semalam.

Ingat semua pesanan ibumu ini. Jangan dilayan nafsu amarah orang, bawa dirimu sebaik mungkin. Anak-anak ibu cerdik dan berhemah. Kalaupun hatimu meluap dengan emosi berbagai, bayangkan saja wajah ibumu ini....insya Allah terlerailah kekusutanmu.

Kepada anak 'emas'ku Arif, jiwamu sekental jiwa ibumu. Ibu bangga dengan ketajaman fikiran dan tulisanmu. Anak ibu memang begitu, hanya satu seperti Arif. Jaga dirimu sayang dan tengok-tengokkan adik-adik yang lain kerana ibu semakin jauh. Semoga tuhan dapat berikan ibu kekuatan untuk menyayangimu dari jauh.

Jolokan anak 'IVF' atau anak niat hanya gurauan buat Zana yang comel. Ibu dengar Zana sudah pandai mengambil hati keluarga baru hingga cukup disenangi di seberang sana. Bangganya tidak terkata. Bila agaknya habis purnama untuk ibu bersua dengan anak ibu yang bernama Nurul Umairah ini.

'Jin Notti' hanya usikan ibu buat anak sulung bernama Wawa. Kemana hilangmu sayang? Sejauh mana Wawa pergi, sejauh itu doa ibu mengiringimu. Dalam hati tetap teringat walau sudah hampir separuh tahun berlalu, ibu tetap cuba menjejaki Wawa. Marah ibu tidak pernah lama. Keletahnya anakku Wawa masih terbayang di mata. Setiap kesilapan itu banyak hikmahnya sayang. Buang yang keruh, ambil yang jernih. Kalau masih ada ruang dalam hatimu, kirimlah berita walau sepotong ayat. Tetap sayang dan rindu padamu....

Permata ibu yang seorang lagi cukup sempurna di mata....Zeera bagaikan anak kandung. Tidak pernah termimpi mendapat permata yang begitu tinggi nilainya. Hampir sempurna tugas ibu melihat anak yang ku asuh tiga tahun lamanya menjadi sandaran dan harapan. Kemanisan budimu akan senantiasa terpahat di dalam memori ini.

Ain, anak manja ibu yang tiada taranya. Diammu membuat hati ibu terusik kerana ibu tahu banyak yang Ain fikirkan. Tak lama lagi, langkahmu akan berbeza. Alam baru yang akan ditempuhi menjadikan debaran hati seorang ibu tidak keruan. Mampukah anakku mengecapi kebahagiaan yang diimpikan. Ibu senantiasa doakan yang terbaik buatmu.

Dan bila ibumu tidak mampu lagi mendengar segala rintihanmu, menjaga urusan kerjamu serta menyediakan santapan yang biasa ibu sajikan, langkah ibu menjadi semakin pincang.

Tiada lagi deraian ketawa memcah keheningan malam seperti di rumah lama ibu dulu. Kenangan itu menjadikan ibu seperti pengemis rindu. Di hujung perjalanan ini, rindu ini semakin panjang dan hari-hari yang dilalui begitu suram.

Dan atas segala kelemahan dan kekurangan yang ada pada diri, ku titipkan anak-anakku denganMu kerana kau tahu yang terbaik untuk kami. Amin.

No comments:

Post a Comment