Wednesday, June 2, 2010

DAGANG SAYA MUSAFIR LALU....

Dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang hamba musafir lalu.... bait ini selalu terakam kemas dalam fikiran walaupun maksudnya satu ketika dulu, kurang saya mengerti. Dalamnya ertikata ayat ini hanya disedari selepas saya dihanyut oleh kisah yang hampir serupa.

Rupa-rupanya, kisah antara dua darjat akan sentiasa menjadi rujukan hidup ini walaupun di usia hampir setengah abad. Mulianya sekeping hati bukan sesuatu yang boleh dilafaz di bibir tapi perlu dirasa di dalam hati.

Seboleh mungkin, saya cuba buang dan hakiskan perasaan 'musafir lalu' di mana jua saya berada tapi kerakusan manusia yang hasad dan haloba membuat saya sedar ini adalah satu hakiki.

Bila semakin senja, hati lebih cepat terasa dan hati tua jadi serapuh biskut lemak bila orang lebih muda bersikap kurang hormat pada kita. Tidak perlu berada di rumah seri kenangan untuk merasakan bagaimana hibanya bila kita disisih, dipinggir, diherdik dan dihina. Cukuplah dengan drama harian yang dipentaskan di depan mata.

Entah kenapa sejak akhir-akhir ini saya menjadi lebih belas bila melihat orang tua-tua. Mungkin juga sebab saya sudah layak berada dalam kategori itu. Kalau dulu istilah Quran buruk kurang bawa erti pada saya, tapi kini tersimpul berbagai maksud.

Kenangan lama itu satu nostalgia yang cukup mahal. Rasa hormat pada orang lama adalah cermin peribadi seseorang. Saya tertarik dengan orang muda yang pandai hormat orang tua. Ayah kata, kalau kita pandai hormat orang tua maknanya, eloklah didikan kedua orang tua dan begitulah sebaliknya.

Bagi saya, kisah si Tanggang atau Malin Kundang menjadi saudagar kaya dan berkahwin dengan anak Raja bukan sekadar dongeng rakyat semata. Cerita itu mengajar kita menyelam hati ibu bernama Deruma kerana dianugerahkan anak seperti si Tanggang. Bila pengorbanan dibalas hinaan dan darjat ibu diletak setaraf sehelai kain buruk dibuat basahan, maka kemurkaan tuhan yang paling layak untuk anak derhaka.

Legasi si Tanggang ada di mana-mana bukan saja di sebuah institusi keluarga malah dalam kehidupan seharian. Saya hairan kenapa orang bersikap bongkak hanya kerana status, kedudukan dan ketinggian darjat. Muliakah kita berpangkat tinggi, memakai jenama serba mahal tapi sanggup perlekehkan orang lebih tua? Jenama mahal tidak mampu mengangkat martabat walau kita berada di status quo paling tinggi sekalipun.

Ibu selalu mengingkat saya dan adik beradik, jangan jadi macam Tanggang. Dan kini, saya pula mengulangi kata-kata hikmat itu pada anak-anak saya. Pernah beberapa kali saya terlihat arwah ibu merembas air mata kerana terlalu kecewa dengan sikap anak-anak.

Waktu-waktu itu paling sukar bagi saya. Saya tidak sanggup dan jadi tak keruan cuba mengambil hati ibu dengan mengemas bilik atau membantu kerja rumah. Saya lebih malang dari nasib ibu. Bukan saja seringkali berendam air mata tapi saya seperti musafir di rumah sendiri....

Wahai anak-anak mama, kalaulah kalian tahu bagaimana sebak dan luluhnya hati seorang ibu bila dilukakan tapi mama senantiasa memaafkan anak-anak mama walau bagaimana remuk hati ini.

No comments:

Post a Comment